TEMAT KOMPLEKSOWY: MAŁY PATRIOTA
WITAM KOCHANE MOTYLKI I SŁONECZKA ORAZ DROGICH RODZICÓW !!!
W tym tygodniu głównym celem zajęć jest kształtowanie więzi z ojczyzną i świadomości narodowej oraz uczenie dzieci postawy szacunku wobec symboli narodowych.
TEMAT KOMPLEKSOWY: MAŁY PATRIOTA
W dniu dzisiejszym wzbogacimy słownik dzieci o nowe wyrazy – FLAGA, GODŁO, zapoznamy również z „Legendą o Lechu, Czechu i Rusie”. Na koniec posłuchamy Hymn Narodowy „Mazurek Dąbrowskiego”. UDANEJ ZABAWY !!!
10.11.2021r.
TEMAT DNIA: „POLSKIE SYMBOLE NARODOWE”
„Wesołe zabawy” – zabawy i ćwiczenia poranne
- „Maszeruje, biegnę” – Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie granym np. na tamburynie: szybkie uderzenia – bieg, wolne uderzenia – marsz, cisza – stanie w miejscu.
- „Słońce jest – słońca nie ma” – Na hasło: „słońca nie ma” – dzieci są skulone w przysiadzie. Na hasło „słońce jest” – wstają, prostują się powoli, aż do stania na palcach, ręce uniesione w górę.
- „Dzieci do domu” – Dzieci biegają swobodnie po pokoju. Na hasło „dzieci do domu” – wchodzą do ułożonych na podłodze obręczy lub wyznaczonego przez rodzica miejsca.
- „Podaj piłkę” – Dzieci stoją w kole. Kiedy gra muzyka podają sobie piłkę. Gdy muzyka ucichnie, dziecko trzymające piłkę wchodzi do środka koła i wykonuje dowolny ruch. Pozostali uczestnicy zabawy go naśladują.
- Rytmiczny marsz po obwodzie koła.
- TEMAT ZAJĘĆ:Słuchanie „Legendy o Lechu, Czechu i Rusie”.
- „Baczność” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dzieci biegają po pokoju w rytmie tamburyna. Na sygnał „baczność” – zatrzymują się i stają na baczność.
- Słuchanie legendy czytanej przez rodzica.
Przed wiekami trzej bracia Słowianie – Lech, Czech i Rus wędrowali w poszukiwaniu miejsca, gdzie mogliby zamieszkać wraz ze swoim ludem. Szukali lasów bogatych w zwierzynę i jezior pełnych ryb. Po długiej wędrówce postanowili odpocząć w cieniu rozłożystego dębu. Nagle ich oczom ukazał się piękny widok. W górze, nad ich głowami krążył ptak. Jego białe pióra lśniły w zachodzącym słońcu. Rozglądał się po okolicy swoim przenikliwym wzrokiem. Lech dostrzegł w białym orle odwagę, dumę i piękno. Postanowił, że to właśnie tutaj zostanie ze swoim ludem. Skoro orzeł wybrał to miejsce na swój dom, więc i on je wybiera. Czech i Rus poszli dalej w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca. Lech wybudował gród, ludzie zakładali swoje gospodarstwa, które stawały się coraz większe. Wszyscy mieli pod dostatkiem jedzenia i czuli się bezpiecznie. Biały orzeł często odwiedzał gród Lecha. Podziwiał jego piękno oraz mądrego gospodarza. Z czasem pierwszy gród Lecha nazwano Gnieznem. Wiele lat później Gniezno zostało pierwszą stolicą Polski. A biały orzeł stał się znakiem Polaków. Do tej pory jest naszym godłem.
- Rozmowa z dziećmi w oparciu o wysłuchaną legendę:
- Jak nazywali się trzej bracia, którzy wyruszyli w podróż?
- Czego szukali bracia?
- Gdzie zatrzymali się na odpoczynek?
- Kogo zobaczyli nad swoimi głowami?
- Co postanowił Lech?
- Jak nazwano gród Lecha?
- Czym zostało Gniezno?
- Jaki ptak umieszczony jest na godle Polski?
- Oglądanie Godła i Flagi Polski – (FLAGA POLSKI,GODŁO POLSKI - załącznik do podglądu).
Dzieci oglądają flagę, godło i wypowiadają się na temat ich wyglądu, kolorów. Wymieniają miejsca, w których wisi godło Polski oraz wskazują sytuacje, uroczystości, podczas których wywieszana jest flaga.
- Na koniec zajęć do wykonania dla dzieci karta pracy - (MOJA OJCZYZNA - do pobrania w załączniku). Pokoloruj Godło i Flagę Polski w naszych barwach narodowych.
- TEMAT ZAJĘĆ: Słuchanie hymnu państwowego „Mazurek Dąbrowskiego”.
- Rodzic wyjaśnia dzieciom zasady zachowania się podczas słuchania lub śpiewania hymnu. Informuje dzieci o tym, że autorem słów hymnu Polski jest Józef Wybicki.
- Dzieci słuchają hymnu – https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ
- Rodzic przekazuje informację, że w historii Polski był taki czas, gdy nasza ojczyzna była pod zaborami. Polacy nie mogli używać języka polskiego. Polski nie było na mapie Europy. Polacy nigdy nie pogodzili się z utratą niepodległości. Walczyli o wolność swojej ojczyzny. Z inicjatywy Jana Henryka Dąbrowskiego we Włoszech utworzono Legiony Polskie, które walczyły o wolność ojczyzny. Polska odzyskała niepodległość po ponad 100 latach niewoli.
- Dzieci wypowiadają się na temat tego, kiedy można usłyszeć hymn – uroczystości państwowe, ważne dla Polski rocznice (Narodowe Święto Niepodległości, Święto Konstytucji 3 Maja), mecz piłkarski, w którym reprezentacja Polski bierze udział.
- Ponowne słuchanie hymnu, próby śpiewania refrenu.
- „Popatrz i klaszcz” – ćwiczenia rytmiczne. Rodzic układa z kółek rytmy. Dzieci wyklaskują je indywidualnie i grupowo. Chętne dzieci mogą przedstawić swoje propozycje rytmów.
PONIŻEJ PRZEDSTAWIAM PROPOZYCJE DLA DZIECI NA POPOŁUDNIE:
- „Słuchaj uważnie” – zabawa orientacyjno – porządkowa z elementami ćwiczeń słuchowych. Dzieci maszerują po sali w dowolnych kierunkach. Rodzic wypowiada różne słowa. Gdy dzieci usłyszą słowo „Polska”, zatrzymują się i stoją na baczność.
- Zapraszam dzieci do posłuchania „Polskie Symbole Narodowe”
https://www.youtube.com/watch?v=DCwEJ9tHt5c
DZIĘKUJĘ DZIECIOM I RODZICOM ZA UDZIAŁ W ZAJĘCIACH !!!
DUŻO, DUŻO ZDROWIA !!!
Pozdrawiam
Beata Chwieduk